هر دغدغه ای را بیشتر کسی می فهمد که خودش آن را تجربه کرده باشد. کسی که کنکوری بوده و یا الان در حال درس خواندن است معضل نوروز را به خوبی می شناسد. کنکور درست مانند یک مسابقه رالی دیوانه وار است. کافیست سر یک پیچ، عملکرد بدی داشته باشید. به همان اندازه نیز از رقیب خود جا می مانید. نوروز هم همان پیچ است که باید زمانی که به آن رسیدید به بهترین شکل بپیچید. برای همین، اردوی مطالعاتی نوروز می تواند کاملا مشکل نوروزتان را حل کنید.

شماره مشاوره کنکور

در حالت کلی با برنامه مطالعاتی نوروز زمان به دو برنامه تفریح و درس تقسیم می شود. اما هنر همین جاست که چطور این دو برنامه، یعنی درس و تفریحات نوروزی ترکیب شوند. نگران نباشید، ما به شما آموزش می دهیم که چطور از پیچ نوروز عبور کنید!

هدف از اردو مطالعه نوروزی چیست؟

احتمالا یا قبلا هم نام این اردو را شنیده اید یا به آن دقت نکرده اید. اردوی مطالعاتی نوروز یک برنامه جامع و حساب شده برای ترکیب مطالعه و تفریحات نوروزی است. این یعنی شما بتوانید به نحوی با کاهش میزان درس خواندن در کنکور از تفریحات هم لذت ببرید. در واقع هدف اصلی این است که از کنکور به عنوان یک استراحتگاه استفاده شود. درست مانند یک کوهنورد که تا در مسیر بالا رفتن از کوه استراحت خواهد کرد. متاسفانه، بسیاری از دانش آموزان شناخت کاملی از برنامه نوروز ندارند. برخی از دانش آموزان نوروز را به طور کامل حذف می کنند و درس خواندن را انتخاب می کند. برخی دیگر نیز به طور کامل به تفریحات خواهند رسید.

اردوی مطالعاتی نوروز 1403

البته درس خواندن مطلق به شرط این که ذهن شما خسته نباشد بدک هم نیست! اما به نظر می رسد، از نوروز می توان به عنوان یک استراحت کوتاه هم استفاه کرد. یعنی شما یک اردوی درسی کنکوری برای نوروز داشته باشید که در آن استراحت بیشتر است.

استرس یا بیخیالی در نوروز

تمامی انسان ها در برخورد با حوادث و اتفاقات معمولا دو متد مختلف را در پیش می گیرند. این متد می تواند بیخیالی باشد و یا استرس. نه صرفا به صورت مطلق، بلکه یکی از این دو احساس می تواند غالب باشد. هدف ما ایجاد یک اردوی مطالعاتی نوروز با فشار درس خواندن زیاد یا کم نیست. همان طور که همه بیماران یک نسخه ندارند! ما اردوی نوروز شما را با توجه به میزان مطالعه ای که قبلا داشته اید تنظیم خواهیم کرد. برای همین استرس تنظیم بودن اردوی مطالعاتی با روحیات و قوانین خود را نداشته باشید.

شگرد کلی برنامه ریزی درسی ایام عید

برای درس خواندن کنکوری در ایام نوروز، باید هر روز را برنامه ریزی کنید. در واقع قبل از نوروز شما باید از اردوی خود مطلع باشید. در غیر این صورت از دیدن برنامه و اردو حتما شوکه خواهید شد. دلیل این شوکه شدن این است که با روال درس خواندن قبل از نوروز متفاوت است. برای همین سعی کنید که تا پیش از شروع نوروز، اردوی درسی را انتخاب کنید.

البته باید هر فردی با توجه به میزان درس خواندن قبل از نوروزش برنامه مطالعاتی عید را بچیند. به طور مثال کسی که روزانه ده ساعت درس می خواند اردوی برنامه کاملا متفاوتی در عید هم دارد. بهترین اردوی درسی عید یک برنامه کلی نیست، بلکه تا حدود زیادی اختصاصی است. در ابتدا و قبل از هر چیز، میزان رفت و آمد خانوادگی، سفرهایی که قصد رفتن دارید، روحیات شما و یا هر فاکتور دیگری بررسی می شود. این عوامل هر کدام تاثیر زیادی را در انتخاب مناسبترین اردوی مطالعاتی نوروز دارند.

البته باید در نظر داشته باشید که برنامه ریزی درسی عید آرمان گرا نیست. یعنی یک اردوی درسی خوب بستگی به میزان استراحت و یا درس خواندن ندارد. بلکه به میزان واقعی بودن و اثر بخشی آن است. به عبارت دیگر تا حد زیادی خود شما در چیدن برنامه کنکوری برای عید موثر هستید. پس اگر یک برنامه جامع و کامل را می خواهید باید اطلاعات لازم در مورد روحیات شخصیتان را به ما بدهید.

استرس جا ماندن از رقبا در تعطیلات نوروز

استرس در دوران مطالعه برای را نمی توان به طور کامل حذف کرد. در این موضوع هیچ شکی نیست. اما باید به یاد داشته باشید که نباید از یک حدی بیشتر شود. استرس می تواند کاملا سازنده شود به شرط آن که به مقدار کمی باشد. با وجود داشتن ترس از کنکور به میزان کافی شما مجبور به مطالعه بیشتر خواهید شد. در تعطیلات عید نوروز احتمالا این استرس تغییر پیدا خواهد کرد. یکی از مهترین اهداف در اردوی مطالعاتی عید نوروز، برنامه کاهش استرس است. در واقع کسانی که در تعطیلات هستند معمولا دو روش اشتباه را در پیش خواهند گرفت. روش اول این که به طور کامل درس و تمرین را کنار می گزارند. در روش دیگر نیز زمان مطالعه خود را به دلیل استرس نزدیک شدن به کنکور، حتی افزایش خواهند داد.

هر کدام از این روش های درسی برای تعطیلات، به دلایلی اشتباه هستند. از این جهت که یک فرد کنکوری از تابستان یا حداقل پاییز، درس خواندن را شروع کرده است. همین موضوع باعث می شود که خستگی زیادی را در اواخر سال تجربه کند. بنابراین به تعطیلات نوروزی نه زمانی برای تعطیلات، بلکه زمانی برای تجدید قوا ضمن حفظ آمادگی نگاه کنید. دانش آموزی که در حین درس خواندن برای کنکور دچار استرس می شود، لزوما نشان از عدم تسلط بر مباحث درسی نیست. گاهی اوقات به دلیل نداشتن یک برنامه درسی تمام عیار است. در صورت نداشتن راهنمای درسی نوروزی، این فشار به ویژه در اواخر تعطیلات احتمالا بیشتر هم می شود.

سرد شدن از هیجانات کنکور در عید

در طول مسیر موفقیت در کنکور شما به موانع مختلفی برخورد خواهید کرد. یکی از بزرگترین شمکلات و شاید برای بعضی از دانش آموزان، بدترین مشکل کنکور سرد شدن در ایام عید است. این موضوع می تواند افراد را تا حد پشیمانی از شرکت در کنکور نیز پیش ببرد. یکی از ویژگی های اردوی مطالعاتی نوروز این است که شما این ایام را مدیریت می کنید. نه صرفا از نظر درسی بلکه از لحاظ روحی و روانی هم باید آمادگی خود را حفظ کنید. حتی در جنگ ها، مسابقات ورزشی و یا هر چیز دیگری نیز استراحت وجود دارد. اما اگر استراحت از یک حدی بیشتر شود تبدیل به سرد شدن خواهد شد.

افراد زیادی هستند که با وجود اتفاقات کوچک هم نظرشان تغییر می کند. اگر چنین تفکراتی دارید، باید محتاط باشید تا از راه و مسیر کنکور خارج نشوید. هرچند فردی که از تابستان سال گذشته شروع به مطالع کرده، با چند روز تعطیل بودن سرد نخواهد شد. اما عقل ایجاب می کند که ریسک این کار را تا حد امکان به پایین ترین حالت خود برسانیم. اگر نمی دانید که برای سرد نشدن کنکور در ایام عید چکار کنید، در اردوی درسی نوروز شرکت کنید.

مشاوره اردوی درسی عید به صورت اختصاصی

حقیقت امر این است که شما نمی توانید برای تمامی دانش آموزان یک اردوی نوروزی در نظر بگیرید. برای این کار حداقل باید بسته به مناطق و یا حتی استان، یک برنامه درسی مجزا در نظر گرفته شود. این حداقل کاری است که باید انجام شود. دلیل این کار این است که طبیعتا کوچکترین تفاوت در نحوه گذراندن تعطیلات می تواند برنامه شما را تغییر دهد. یعنی با وجود تفاوت در رسم و رسومات، میزان دید و بازدید و هر موضوع دیگری، برنامه کاملا بهم می ریزد. در بهترین مشاوره اردوی مطالعاتی نوروز ما تمامی فاکتورهای دانش آموز را در نظر می گیریم. شرایطی که شما به ما بگویید و یا ما از شما خواهیم پرسید.

به طور مثال در مناطقی که دید و بازدید آنها در نوروز زیاد است، برنامه مطالعه کاملا متفاوت است. در سمت مقابل برای خانواده هایی که بیشتر، سفر را ترجیح می دهند، برنامه ای دیگر ماسب خواهد بود. در هر صورت بعد از تجزیه و تحلیل تمامی موارد ذکر شده ما به یک نتیجه نهایی خواهیم رسید. این نتیجه در قالب یک برنامه جامع و کامل نوروزی را در اختیار شما خواهیم گذاشت. ضمن این که روحیات دانش آموز از جمله میزان حواس پرتی، توجه به اطرافیان، توانایی مطالع در محیط های شلوغ و فاکتورهای دیگر را نیز در نظر خواهیم گرفت.

اردوی نوروزی شامل چند روز تعطیلی می شود

اگر شما عاشق گشت و گذار نوروزی هستید و هر ساله از این تعطیلات نهایت استفاده را میبرید پس کار کمی سخت می شود. هماهنگ شدن با شرایط نوروز کمی با سال های گذشته شما متفاوت است. به این دلیل که در سال های گذشته فشار درسی به آن صورت نبوده که قید تعطیلات را بزنید. اما زمانی که در جنگ با کنکور سراسری هستید، اوضاع کمی متفاوت است.
در این حالت شما باید طوری از تعطیلات عید استفاده کنید که خطری کنکور شما راه تهدید نکند.

شاید مثال های زیادی را برای این کار بتوان مثال زد. اما مثال جشن پیروزی سربازان در یکی از نبردها بهترین مثال باشد. شما شبیه سربازانی هستید که در یک نبرد به پیروزی رسیده اید و حالا کمی استراحت لازم دارید! این استراحت کافی است که از یک حدی بیشتر شود. در این حالت کار تمام است. انسان های باهوش از تمامی اتفاقات به بهترین شکل ممکن استفاده می کنند. پس شما هم از روزهای عید بهترین استفاده ممکن را ببرید. احتمالا حالا دیگر متوجه شده اید که چند روز باید استراحت کنید!

افراد برتر کنکور در ایام نوروز چه برنامه ای دارند

حتما و قطعا این سوال به ذهن عر دانش آموزی خطور خواهد کرد. این که اردوی مطالعاتی نوروز افراد برتر کنکور به چه صورت است؟ شما اصلا نباید از برنامه افراد برتر کنکور تقلید کنید. در واقع از هیچ برنامه درسی نوروزی کسی دیگر نباید کپی داشته باشید. شما برنامه های خاص خود را خواهید داشت و این موضوع واقعا یک برنامه تقریبا شخصی است. روحیات و توانایی های فردی که رتبه برتر کنکور می شود با روحیات شما کاملا متفاوت است. با تقلید از برنامه یک شخص دیگر، چه بهتر باشد و چه نباشد، شما تنها خود را سردرگم خواهید کرد.

به طور کلی تقلید کردن از یک برنامه درسی آن هم به طور کورکورانه یکی از اشتباهات مهلک است. اگر مشاوره کنکور و یا راهنمایی مشاوران کنکور را یکسان در نظر بگیریم. دیگر نامش مشاوره نخواهد بود، بلکه نام آن برنامه اجباری کنکور نام داشت. پس همیشه به یاد داشته باشید که هر شخصی شرایط، استعداد و توانایی های خاص خود را دارد. با پیروی کردن محض از یک برنامه تنها خود را منزوی خواهید کرد. بهترین راه ساختن یک اردوی مطالعاتی نوروز این است که به مشاوره کنکور حقیقت کرمانشاه مراجعه کنید. دکتر حقیقت، با چندین سال سابقه، جزو بهترین مشاوره آنلاین و حضوری کنکور است.

اجرای دقیق برنامه های اردو عید

شاید بعضی از دانش آموزان ترس از این موضوع را داشته باشند که نتوانند برنامه ها را دقیقا اجرا کنند. شاید فکر کنید با دادن یک برنامه سختگیرانه یا نیمه سختگیرانه به دانش آموز این حس القا می شود که زیر بار مسئولیت خواهد رفت. در جواب این موضوع باید بگوییم که بخشی از موفقیت کنکور مربوط به کنترل استرس و برنامه ریزی است. در واقع شما باید یاد بگیرید که طبق برنامه و اصول خاصی قدم بردارید. اگر این حس در شما وجود دارد که با برنامه نوروزی تعطیلات هم خراب می شود، پس حتما برداشتتان اشتباه بوده است.

برنامه ریزی درسی نوروز 1403

در واقع به زبان ساده تر باید گفت که اگر برنامه ها را به طور کامل هم اجرا نکنید مشکلی به وجود نخواهد آمد. مهم، داشتن یک نظم خاص و کنترل  اوضاع در ایام عید است. اردوی مطالعاتی نوروز یک بهانه برای نظم دادن به مطالعه و تفریحات دانش آموز در نوروز است.

تنظیم برنامه های سفر و تفریح با اردوی مطالعاتی

ترس دیگری که برخی از دانش آموزان پر استرس خواهند داشت این است که کل نوروز را با برنامه مطالعاتی خود تنظیم کنند. بازهم اینجا پای استرس در میان است. در این حالت حتی اگر موفق شوید کل برنامه های خود را با اردو تنظیم کنید، چیزی که به دست آورده اید نه مطالعه مفید است و نه استراحت با کیفیت. برای همین سعی کنید بیش از اندازه به تنظیم بودن برنامه ها باهم فکر نکنید. در این صورت هم خود و هم خانواده حتما اذیت خواهید شد.

اردوی مطالعاتی مناسب چه دانش آموزانی است.

یکی از سوالاتی که دانش آموزان از مشاوره کنکور رایگان می پرسند همین سوال است. در واقع از توانایی خود برای حضور در اردوی مطالعاتی نوروز کرمانشاه اطمینان کافی ندارند. در وهله اول باید بگوییم که اردوی مطالعاتی عید به معنای از دست دادن کل تعطیلات نیست. در این صورت نام این برنامه اردو نبود. همچنین باید این موضوع را بدانید که هر دانش آموزی با هر سطح توقعی که از رتبه خود دارد، می تواند از اردوی مطالعاتی عید استفاده کند.

پس قبل از هر چیز باید بدانید که اردوی مطالعاتی به معنی استفاده صحیح از تعطیلات برای دور نشدن کامل از فضای کنکور است. یعنی برخلاف تصورات که اردوی نوروزی به معنی ادامه دادن همان روال و ساعات مطالعه قبل از عید نیست. زمانی که بتوانید برنامه مشخص کنکور در ایام تعطیلات ابتدای سال را به خوبی اجرا کنید، بعد از تعطیلات نیز هیچ گونه استرسی نخواهید داشت.

شگردهای مختلف برای اردوی درسی نوروزی

طبیعتا در هر چیزی و برای هر کاری شگردهای مختلفی ساخته می شود. شما می توانید از هر شگردی برای مدیریت ایام عید نیز استفاده کنید. اما این شگرد چقدر موثر خواهد بود کاملا اهمیت بالایی دارد. برای همین شاید مهمتر از شگرد اجرای اردوی مطالعاتی نوروزی، مناسب بودن آن اهمیت دارد. افکار دانش آموزان را می توان به بی نهایت مدل و نوع مختلف تقسیم کرد. هر کدام از این روش ها را باید برای یک دانش آموز خاص ارائه داد.

اگر فردی دارای 10 ساعت مطالعه در روز است شگردی کاملا متفاوت با یک فرد کم مطالعه دارد. نه تنها شگرد اجرای اردو، بلکه میزان سختگیری در اجرا هم تغییر خواهد کرد. فردی که هدف آن یک رشته محل با درحه سختی زیاد است شگردی کاملا سختگیرانه تر از دیگر افراد دارد. هرجند که در اردوی مطالعاتی نوروز حتی به جنسیت و شرایط خانوادگی نیز اهمی داده خواهد شد.

اردوی مطالعاتی دخترانه یا پسرانه

حتما شما هم با خود می گویید که مگر درس خواندن به دختر و پسر بودن هم ربط دارد؟بله در بسیاری از موارد کاملا دو موضوع متفاوت هستند. خانواده هایی که همراهی چندانی، حداقل در ایام عید با دانش آموز ندارند کار سخت تر می شود. اگر برنامه سفرهای نوروزی از قبل چیده شده و شما مجبور به اجرای آن ها باشید اوضاع باید تغییر کند.

اینجاست که تفاوت دختر و پسر بودن را کاملا می توان درک کرد. به طور مثال یک دختر 18 ساله شاید اجازه ماندن در خانه برای مطالعه را نداشته باشد. همین نکته خاص باعث می شود که کل روال انجام اردوی مطالعاتی نوروزی دخترانه تغییر کند. شما باید پا به پای خانواده شهرها و یا خانه های مختلف را بگردید. پس برنامه مطالعاتی عید دخترانه تا حدودی انطعاف پذیری کمتری دارد.

اما در سمت مقابل برای یک پسر سختگیری کمتر خواهد بود. اگر خانواده شما تصمیم به ایران گردی هم که داشته باشند می توان برنامه ها را در صورت تمایل دانش آموز به کلی تغییر داد. در این حالت اگر بخواهید کل عید را هم فدای کنکور کنید، زمینه اجرای آن مهیا می باشد. پس موضوع تبعیض جنسیتی نیست. بلکه مسئله توانایی انجام یک برنامه مطالعاتی نوروز مطرح است.

البته لازم به ذکر است امروزه همراهی خانواده ها در مطالعات کنکوری بیشتر شده است. برای همین بسیاری از والدین سعی می کنند که اولویت اولشان موفقیت فرزندان در کنور باشد.

مدت زمان مطالعه در اردوی نوروزی

قطعا موفقیت تنها به میزان و مدت زمان مطالعه نیست. بلکه کیفیت مطالعه نیز کاملا تاثیرگزار می باشد. برای همین اگر موفقیت در کنکور را می خواهید، پس کیفیت مطالعه را هم در نظر بگیرید. مسئله کیفیت درس خواندن به ویژه در زمان تعطیلات نمود بیشتری دارد. از این نظر که عوامل حواس پرتی در این زمان ها بیشتر است. طبیعتا هرچقدر عوامل حواس پرتی بیشتر باشد میزان دقت و کیفیت نیز پایین خواهد آمد.

یکی از اهداف اردوی مطالعاتی عید نوروز این است که تمرکز خود را بیشتر کنید. شما برای هر کاری با برنامه ریزی می توانید میزان استرس و تمرکز خود را بالاتر ببرید. برنامه کنکوری برای تعطیلات عید نیز به همین شکل خواهد بود. شما جدا از موضوع میزان و زمان درس خواندن باید ابتدا تمرکز خود را بالاتر ببرید.

در حالت کلی کاهش زمان مطالعه در عید کاملا طبیعی است. اما نه آنقدر که از هیجانات و شور شوق حل سوالات دور شوید. کنکور یک توفیق اجباری است. شما باید از این توفیق اجباری بیشترین بهره را ببرید.

محمد مهدی حقیقت
محمد مهدی حقیقت مشاور و برنامه ریز کنکور

سختی مطالعه در سفر نوروزی

یکی از سختی هایی که یک دانش آموز در حین درس خواندن برای کنکور تجربه می کند، مطالعه در سفر است. به ویژه اگر این سفر، نوروزی باشد. در این صورت دیگر معادلات تغییر خواهد کرد. با اردوی مطالعاتی سفر نورزی شما می توانید یاد بگیرید چطور زمان را مدیریت کنید. شما به طور کامل زمان رسیدگی به دروس و تفریحات را مدیریت خواهید کرد. در واقع اگر با برنامه کامل و جامع کنکور در سفر نوروزی پیش بروید می توانید از این مانع هم عبور کنید.

ممنون از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید. امیدواریم که دو دلی و شک در اردوی مطالعاتی نوروز 1403 را تجربه نکنید. برای راحتی هر چه بیشتر در این دوران باید از قبل به فکر آن باشید. دوراندیشی، تلاش و مشورت در مورد نوروز بسیار مهم است. پس حتما نسبت به این موضوع حساسیت بالایی داشته باشید. به این دلیل که نوروز یک نقطع عطف در روند مطالعات کنکوری است.

برای دریافت برنامه مطالعاتی درسی نوروز 1403 کلیک کنید.