احتمالا این واژه برای هر انسانی در تاریخ بشریت معنایی کاملا واضح و مشخص دارد. ترس، یعنی داشتن نگرانی و یا اضطراب از نتیجه یک اتفاق. یعنی نگران بودن در مورد آینده و مسائلی که ما دوست نداریم هرگز اتفاق بیافتند. ترس ها حالات مختلفی دارند. از اتفاقات مختلف گرفته تا چیزهایی که به ما صدمه خواهند زد. حالا اگر این ترس قابل پیشگیری باشد آی نامش باز هم ترس خواهد بود؟ قطعا خیر. ترس از کنکور یکی از این ترس هایی است که سراغ هر فرد کنکوری خواهد رفت.

شماره مشاوره کنکور

اما سوال اینجاست که این نگرانی که در دل دانش آموز خواهد بود چقدر واقعیت دارد؟ چرا باید یک فرد کنکوری ترس داشته باشد. آیا این ترس قابل پیشگیری نیست؟ مطمئنا که راه های بسیار خوبی وجود دارد. 

راه های پیشگیری ترس از کنکور

عوارض ترسیدن از کنکور

طبیعتا ترسیدن از یک موضوع خاص باعث آسیب های زیادی خواهد شد. این آسیب ها می تواند از جنبه های مختلفی بررسی شود. آسیب‌های ترس از کنکور در قالب دو موضوع مختلف بررسی می شود. آسیب اول، آسیب های بدنی و روحی و آسیب دوم نیز از نظر درسی و کسب نتیجه بررسی می شود. هر کدام از این معایب به صورت کاملا مجزا و با زاویه دید متفاوتی بررسی خواهد شد. برای همین ما سعی می کنیم که این معایب را به صورت اختصاصی مورد ارزیابی قرار دهیم.

عوارض ترسیدن از کنکور بر بدن

ترسیدن از کنکور یک احساس ذهنی و طبیعی است که هر شخصی خواهد داشت. اما این ترس اگر زیاد باشد آسیب های بدنی و روحی زیادی دارد. همچنین باعث عدم کسب نتیجه دلخواه در کنکور می شود. شاید یک مقاله با چندین صفحه هم نتواند به خوبی برای این تیتر کافی باشد. معایب ترس از کنکور را می ودان از دو جهت بدنی و روحی بررسی کرد. از معایب بدنی آسیب به نقاط مختلف از جمله سیستم گوارشی است.

عوارض روحی و روانی ترسیدن از کنکور

روحی نیز شامل وسواس و اضطراب دائمی است. اما این ها فقط یک عنوان هستند. کسانی که مزه نگرانی بابت کنکور  را چشیده باشند، با عوارض آن بهتر آشنا هستند. عوارضی که ممکن است تا پایان عمر در بدن و ذهن شما جا خوش کند. این موضوع به ویژه برای کسانی که بیشتر از یک سال درگیر کنکور بودند نمود بیشتری خواهد داشت. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده کسانی که بیشتر از یک سال در کنکور شرکت خواهند کرد، در معرض آسیب های بیشتری نیز خواهند بود.

لازم به ذکر است که این بدان معنا نیست که تنها یک سال فرصت شرکت در کنکور را دارید. بلکه باید برای جلوگیری از عوارض ترس ار کنکور یک سری نکات را رعایت کنید که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد. در واقع عوارض ترس از کنکور به صورت آنی خود را نشان نخواهند داد. بلکه به مرور زمان متوجه آنها خواهید شد. عوارضی که می توانند حتی به صورت تغییر عادات رفتاری و یا شخصیتی نیز نشان داده شود.

تاثیر ترسیدن از کنکور بر کسب نتیجه

یکی دیگر از عواقبی که ترسیدن از کمکور خواهد داشت تغیر نتیجه کنکور می باشد. در واقع با بزرگ نشان دادن کنکور، چه قبل و چه حین آزمون، شما متحمل خسارات زیادی خواهید شد‌. این خسارت از نظر درسی بررسی خواهد شد و شما با شناخت این معایب، بهتر می توانید از پس آن بر بیایید. برای همین اگر می خواهید که این عواقب گریبان گیر شما نشود، ترس را کنار بگذارید. ترس از تست‌های کنکور آن هم قبل از آزمون، یعنی چند ماه یا روز قبل از آزمون می تواند مخرب ترین طرز فکر ممکن باشد.

البته وجود ترس در هر کاری لازم است. اما نه آنقدر زیاد که سر رشته کار از دست هایتان برود. برای همین، مقداری ترس برای کنکور لازم است. درست مانند نمکی ‌که در غذا وجود دارد! ترس نیز همین است. از حدی که می گذرد دیگر جنبه منفی آن شروع به نمایان شدن خواهد کرد.

زمانی که شما بیش از حد از کنکور می ترسید، نمی توانید اعتماد به نفس لازم را نیز به دست آورید. در ننیجه حتی سوالات با سطح پایین را نیز پاسخ نخواهید داد. پس در مجموع استرس و ترس کاملا مخرب هستند‌.

از نتیجه کنکور می ترسم

ترس از نتیجه یک اتفاق آن هم در حالی که حین تلاش کردن هستید، اتفاقی طبیعی است. اما این دلهره اگر باعث شود تمرکز شما به کلی بهم بریزد، جای نگرانی وجود خواهد داشت. در واقع تمرکز شما هر روز بیشتر بهم ریخته می شود تا جایی که دیگر هیچ چیزی جز نتیجه کنکور در ذهن شما باقی نمی ماند.

البته ترس از کنکور تنها بخشی از این داستان است. با ترس از نتیجه در واقع شما به تلاش فعلی خود بی احترامی کرده اید. زمانی که شما در حال تلاش شبانه روزی هستید، این تلاش شماست که باید دلگرم کننده باشد. اگر قرار بر انتظار برای نتیجه کنکور باشد، شما دیگر نیازی برای تلاش کردن ندارید. بلکه به نحوی کار قبول شدن در کنکور به دعا و راز و نیاز وابسته خواهد بود.

در مجموع و با یک زبان ساده بخواهیم این موضوع را بیان کنیم، زمانی که تلاش می کنید ترس از نتیجه کاملا بی معنی است. بنابراین نباید جای نگرانی وجود داشته باشد.

روبرو شدن با ترس بهترین راه حل است

زمانی که شما از یک چیزی می ترسید بهترین راه حل روبرو شدن با ترس است. اگر این امکان وجود دارد! برای همین اگر می خواهید ترس را از دل خود پاک کنید باید با ترس های خود روبرو شوید. روبرو شدن با ترس از کنکور یعنی تلاش کردن بیشتر به جای انتظار از نتیجه.

مشکل ترس از کنکور

بنابراین بجای ترسیدن از نتیجه و چگونگی آزمون کنکور می توان تلاش را بیشتر کرد. زمانی که شما ساعات زیادی را صرف فکر کردن کردن بیش از حد کنکور می کنید، می توانید در یک مبحث خاص تعداد تست های خود را بیشتر کنید. مبحثی که در آن چندان حس قدرت ندارید و به نحوی نقطه ضعف شما محسوب می شود‌.

این موضوع می تواند در قالب هر کار دیگری نیز باشد. شما می توانید با مراجعه به مشاوره تحصیلی در کرمانشاه یا شهر خود، تمام مشکلات از جمله ضعف در یک موضوع خاص، عدم تمرکز یا غیره را رفع کنید. با این کار هم ترس از کنکور را از ذهن خود پاک کرده اید و هم یک یا چند مشکل خود را برطرف کرده اید. در واقع شما دو متد مختلف در هر ترسی خواهید داشت. متد اول انتظار برای اتفاق افتادن آن نگرانی و یا روبرو شدن و پیشاپیش به جنگ آن رفتن.

اگه در کنکور قبول نشم چی

این تفکر، به معنای واقعی کلمه یک از منفی ترین افکاری است که یک فرد کنکوری می تواند داشته باشد. دلیل این موضوع این است که شما نمی توانید هیچ بهره ای از این طرز فکر داشته باشید. در واقع به طور خالص یک فکر منفی کنکوری است. یعنی به هیچ نحوی نمی توانید از آن برای پیشرفت و یا انگیزه مطالعه بیشتر استفاده کرد. نه تنها نمی توان هیچ بهره ای برد، بلکه باعث از بین رفتن تمام اعتماد به نفس خواهد شد. اعتماد به نفسی که تنها با یک جمله از بین خواهد رفت. اگه قبول نشم چی!

با این کار شما به طور مداوم یک ویدیویی را در ذهن خود تکرار خواهید کرد که کل ذهن شما را مختل خواهد کرد. ما می توانیم حتی این طرز فکر را تنها برای ترس از کنکور در نظر نگیریم. یعنی برای هر کار، شغل و یا هدفی به این فکر بیافتیم که ” اگه نشی چی” یا “اگه نتونم چی” یا دنیا افکاری منفی دیگر.

این افکار به طور نامحدودی در ذهن وجود دارند و باید به طور کامل جلوی آن ها را گرفت. زیرا در صورتی که این افکار در ذهن انسان رشد کنند، نه تنها در کنکور بلکه برای ساده ترین کارها نیز به سراغ انسان خواهد آمد. زمانی که ذهن شما کاملا درگیر این پرسش های بی مورد شود، برگشتن به حالت معمول سخت تر می شود.

نحوه جلوگیری از ترسیدن کنکور

بنا بر اطلاعات، تحقیقات و تجربیاتی که به دست آمده، بهترین راه برای حذف ترس از کنکور “پیشگیری بهتر از درمان” است. در واقع قبل از این که این افکار در ذهن شما شکل بگیرد و رشد کند، باید با مشاوره اصلاح شود. اما در هر صورت و با هر حالتی که هستید این طرز فکر منفی را می توانید کنار بگذارید. با این کار شما می توانید تمام تمرکز خود را بر روی مطالعه و ایجاد راه های جدید تست زنی بگذارید. در این صورت زمان، مطالعه بیشتر و ذهنی بازتر نصیب شما خواهد شد. برای این کار ما چندین روش مختلف برای از بین بردن ترس از کنکور را با هم بررسی خواهیم کرد.

کسب اعتماد به نفس بالا

اعتماد به نفس دقیقا مهم ترین بخش از روال به دست آوردن شجاعت در کنکور است. شجاعت به معنای نترسیدن نیست. بلکه به معنای شهامت روبرو شدن با ترس ها است. زمانی که شما از یک مبحث و یا درس خاصی در کنکور می ترسید، باید با آن روبرو شوید. اما این شجاعت و شهامت از کجا نشات خواهد گرفت؟ شما چطر می توانید در برابر چیزی که از آن واهمه دارید شجاع باشید. یکی از کارهایی که باید برای این کار انجام دهید این است که از هیچ سوالی را ترسناک نکنید.

با ترسناک نشان دادن یک سوال، حتی اگر در روال حل کردن آن سوال نیز استاد شوید، بازهم می ترسید. این ترس از شکست کنکور در دل شما می ماند، اگر فکر کنید که آن سوال یک غول مرحله آخر است. درست مانند تمام چیزهایی که ما در زندگی خود قبلا تجربه کرده ایم، آن مبحث نیز گذرا بوده و قابل حل کردن است. پس شما می توانید از این مرحل نیز گذر کنید. فقط به یاد داشته باشید که اگر اعتماد به نفس حل کردن تستی را نداشته باشید، احتمال خیلی زیاد همان تست در کنکور شما را شکست می دهد. حتی اگر به هر درجه ای از مهارت نیز برسید.

زیرا این تفکر در ذهن شما رخنه می کند که من از این سوال واهمه دارم، چون از من قوی تر است. پس اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و سعی کنید به خود القا کنید ک مغذ شما ازاین سوال قوی تر است.

حتی دانشمندان با یک بار تمرین برنده نشدند

بسیاری از دانشمندان معروف دنیا را می شناسیم که به دستاوردهای زیادی دست پیدا کرده اند. این دانشمندان در طول زندگی موفق به کشفیات و یا اختراعاتی شده اند. اما چیزی که ما در کتاب ها از آن ها می خوانیم، تنها بخش موفقیت آن ها می باشد. نه تلاش ها و شکست های آن ها. موفقیت یک بار است و پشت آن بارها تلاش و شکست نهفته شده. شکست هایی که با پیروزی رسیدن، به کلی از ذهن پاک خواهد شد. در نقطع نقابل برخی از دانش آموزان به دلیل ترس از کنکور ریاضی به سراغ یک رشته دیگر می روند.

ترسیدن از کنکور

درست مانند ادیسون که بارها و بارها در تاریکی شب به آزمایش کردن پرداخت. او بارها شکست خورد، اما نهایتا توانست اختراعش را عملی کند. اما آیا با خود فکر کرده اید که او چگونه به ان موفقیت دست پیدا کرد؟ تنها رمز موفقیت او و تمامی مخترعین تنها در یک کلمه بود. نترسیدن! بله نترسیدن و به اصطلاح دل را به دریا زدن یعنی موفقیت. شما هر چقدر هم که استعداد چیزی را نداشته باشید، زمانی که تصمیم به ادامه دادن داشته باشید، پیروز خواهید شد.

خود را چک آپ کنکوری کنید

حال وضعیت خود را یک بار دیگر بررسی کنید. آیا انتظار دارید که پزشک شوید در حالی که با چند اشتباه در تست ها، ترس از کنکور تجربی به سراغتان می آید؟ چطور می خواهید تبدیل به معلمی شوید که در آینده قرار است به دانش آموزی که متوجه درسش نمی شود، انگیزه دهید؟

آیا انتظار دارید در آینده تبدیل به یک وکیل ماهر شوید در حالی که نمی توانید حتی سختی چند تست را تحمل کنید؟ بسیاری از مشاغل دیگر نیز وجود دارند که در حین انجام کار، شما نیاز به داشتن سخت کوشی و تلاش خواهید داشت.

تمرین خود را متوقف نکنید تا رستگار شوید

پیش تر نیز بارها گفته ایم که تمرین کردن یعنی اصلی ترین بخش داستان یک فرد موفق در کنکور. داشتن برنامه ریزی درسی مناسب، مشاوره تحصیلی و یا مشاوره همگی بدون تمرین بی فایده هستند. تمامی این موارد برای این که شما بهتر تمرین کنید، طراحی می شوند. شما می توانید بهترین برنامه ریزی کنکوری دنیا را داشته باشید. اما بدون تمرین در تست زنی کنکور، ارزش چندانی نخواهد داشت. پس تمرین را هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی فراموش نکنید. یکی از راه های کنار گذاشتن ترس از کنکور تمرین زیاد است. برخی از دانش آموزان تصور می کنند تمرین زیاد یعنی در جهت منفی حرکت کردن.

فراموش نکنید که تمرین کردن در کنکور خود شامل موارد زیادی می باشد. به طور مثال، یکی از مهارت های بسیار خوب، مهارت بالا بردن سرعت در حل تست کنکور می باشد. با این کار شما می توانید سرعت تست زنی خود را افزایش دهید. اگر شما هر روز و به طور مداوم بتوانید این تمرین را انجام دهید، پس از گذشت مدتی می توانید حتی رکوردها را نیز جابجا کنید.

آزمون های آزمایشی برای حفظ آمادگی

در مثالی دیگر شما باید تمرین کنترل ترس در کنکور را داشته باشید. این کار می تواند حضور در آزمون های آزمایشی و یا آزمون های آنلاین نیز باشد. در هر صورت برای روبرو شدن با استرس کنکور، باید قبل از آن به مهارت بالایی برسید. پس تمرین را دست کم نگیرید و آن را به طور هفتگی، ماهانه یا روزانه انجام دهید.

ترس از کنکور

ورزش کنید تا ذهنی قدرتمندتر داشته باشید

شاید با خود بگویید که مگر ورزش کردن در کنکور و نتیجه آن اثری خواهد گذاشت. بله تاثیر ورزش کردن در کنکور بسیار بالاست. به طور کلی ورزش می تواند ذهن را از خستگی و یکنواختی خارج کرده و نتایج فوق العاده ای را بر آن بگذارد. افرادی که در حال درس خواندن برای کنکور هستند نیاز شدیدی به ورزش دارند. این کار نه صرفا از نظر فواید بدنی، بلکه از نظر سلامت روحی نیز کاملا موثر می باشد. حفظ شادابی و بالا رفتن انگیزه و نیز ساختن ذهنی با انگیزه در اثر ورزش، می تواند کاملا شما را دگرگون کند.

اثرات ورزش کردن بر کیفیت مطالعه کنکوری، نه به صورت مستقیم، بلکه به صورت غیر مستقیم و نا محسوس است. برای همین شاید تاثیرات آن را در روزهای ابتدایی به طور واضح مشاهده نکنید. اما بعد از گذشت زمان، به وضوح خواهید دید که چطور ورزش کردن باعث می شود که ترس از کنکور را بسیار کمتر کنید. برای همین در صورت تمایل می توانید برنامه مطالعاتی خود را طوری بچینید که وقتی براش ورزش کردن نیز داشته باشید.

لزومی به انجام ورزش های حرفه ای و یا سخت نیست. همین که کمی فعالیت داشته باشید و یا هوازی ورزش کنید کافی است. بنابراین سعی کنید که تمرین سبک و کوتاهی داشته باشید.

بر روی طرز فکر خود پافشاری نکنید

خیلی از مشکلاتی که ما انسان ها داریم و حل نمی شوند، ناشی از یکدندگی و پافشاری ما است. البته پافشاری با اصرار مثبت متفاوت است. زیرا اصراری که مثبت باشد نه تنها صدمه ای به شما نخواهد زد، بلکه بسیار سازنده نیز می باشد. اما همین اصرار یا پافشاری زمانی که مخرب باشد همه چیز را خراب خواهد کرد. به این صورت که اگر شما بخواهید بر روی سبک تفکرات خود اصرار کنید همه چیز را از دست می دهید.

هر وقت احساس نگرانی از کنکور در دل شما وجود داشت، پس باید یک چاره ای برای آن دست و پا کنید. اگر بعد از مدتی این ترس از ذهن شما پاک شد، جای هیچ گونه نگرانی وجود نخواهد داشت. اما اگر این ترس، ادامه دار بود، احتمالا باید به مشاوره تحصیلی مراجعه کنید. نباید از طریق آزمون و خطا اقدام کنید. این احتمال کاملا وجود دارد که اوضاع بدتر شود.

بهترین راه برای درمان ترس از کنکور مشورت کردن از یک مشاوره خوب کنکوری است. با این کار می توانید نقاط ضعف خود را پوشش دهید. همچنین راه حل مناسبی نیز پیدا کنید. پس اصرار کردن بر طرز افکار قدیمی را کاملا کنار بزنید.