زمانی که یک فرد در حالت عادی و بدون هیچ گونه هیجانی قرار دارد، طبیعتا می تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. اما با تغییر هر کدام از احساسات و یا افکار خود، تبدیل به یک شخص دیگری خواهد شد. به طور مثال شما زمانی که دچار دلهره و ترس می شوید، نمی توانید درست تصمیم بگیرید.

شماره مشاوره کنکور

حتی در ساده ترین شرایط به ظار بحرانی هم استرس می تواند کشنده باشد. یکی از این شرایط آزمون درسی به ویژه کنکور سراسری است. تاثیر کنترل استرس در کنکور از بسیار بسیار زیاد است. پس باید نسبت به روش های مقابله با آن آگاهی کامل داشته باشید.

برای همین اگر می خواهید که در جسله کنکور هیچ گونه استرس و یا دلهره ای نداشته باشید، باید یکی سری اطلاعات را بیاموزید. این اطلاعات شاید بسیاری از مشکلات روحی روانی کنکوری شما را برطرف کند.

مهار کردن استرس در جلسه کنکور

این که شما می دانید که کنترل استرس کنکور چقدر مهم است یک جنبه موضوع می باشد. اما این که چگونه از این اتفاق پیشگیری کنید یک موضوع بسیار مهم دیگر است. استفاده از روش های مناسب برای مهار کردن این استرس، می تواند به شما کمک بسیار زیادی کند. با توجه به خصوصیات اخلاقی افراد مختلف، شما می توانید از روش های برای این کار استفاده کنید.

کنترل استرس در کنکور

در هر صورت با استفاده از یکی از روش های کنترل استرس در کنکور سراسری، باید آن را مهار کنید. در غیر این صورت یک فرد دیگری به جای شما در جلسه حاضر خواهد شد. این فرد در واقع یک بعد دیگر از شخصیت شما می باشد. نوع دیگری که دارای تسلط کمتری بر مطالب است. فردی که همه موضوعات را با هم اشتباه می گیرد. زودتر از شما نا امید می شود و ترس از کنکور شدیدی دارد.

آیا شما می خواهید که همچین فردی به جای شما آزمون دهد یا به توانایی های خود اعتماد دارید. در هر صورت این انتخاب در دست شماست. شما می توانید خود یا او را به آزمون بفرستید. این که چه نوعی از شخصیت شما در جلسه حاضر شود کاملا اختیاری است. سعی کنید بهترین نوع (ورژن) از خود را به کنکور بفرستید.

جلوگیری از استرس کنکوری

ما می توانیم روش های درمان استرس کنکور را به دو بخش مجزا تقسیم کنیم. مهار استرس در حین آزمون و یا پیشگیری از استرس کنکور. طبیعتا اگر شما قادر باشید که قبل از آزمون، هیجانات خود را کنترل کنید، بسیار روش بهتری است.

اما بر اساس تجربیات، قبل از آزمون هرچقدر که خود را مهار کنید، بازهم در هنگام شروع آزمون، کمی استرس وجود خواهد داشت. بنابراین ما باید کاری کنیم که این فشار روحی که در هنگام شروع آزمون به سراغ ما می آید را کمتر کنیم.

در واقع باید با استفاده از برخی شگردهای کنترل استرس در کنکور میزان فشار در آغاز آزمون را به پایین ترین حد برسانیم. آیا می توان قبل از یک اتفاق استرس آن را مهار کرد؟ بله این اتفاق کاملا شدنی است. اما قبل از آن باید یک نکته را به خوبی بدانید و آن نکته این است که استرس همه چیز را خراب می کند.

بنابراین قبل از آن که به سراغتان بیاید آن را از بین ببرید. در غیر این صورت نتیجه ای درخور را کسب نخواهید کرد. این مشکل فقط زمانی که شما نسبت به این موضوع آگاهی کامل داشته باشید حل می شود. یعنی بدترین چیز در کنکور، استرس است. با استرس فقط خود واقعی شما از بین می رود. نباید با ابزار خود زنی به نبرد بروید.

معایب استرس کنکور

از نظر معایب استرس کنکور بخواهیم توضیح دهیم، تقریبا می توانیم یک طومار بلند را هم بنویسیم. زمانی که شما مشکل مهار نگرانی کنکور را داشته باشید، باید سریعا به فکر یک راه حل مناسب باشید. از مراجعه به مشاوره کنکور گرفته تا تمرین ها و روش های کنترل استرس کنکور همگی باید امتحان شوند.

ما می توانیم معایب استرس در کنکور را در قالب یک جمله کوتاه توصیف کنیم. با وجود استرس اصلا چیزی به نام شما در جلسه حضور ندارد. بلکه تنها درصدی از توانایی های شما قابلیت اجرا دارد. پس برای بیشترین بازدهی خود سعی کنید استرس را کنار بگذارید.

کنرل استرس در لحظات اولیه کنکور

بله، درست زمانی که برگه ها را در دست می گیرید، همان لحظه اوج استرس خواهد بود. نقطه عطف پیروزی یا شکست شما در کنکور همین لحظات خواهد بود. در این زمان شما باید بیشترین احتیاط را داشته باشید. در این لحظه اگر احساسات خود را کنترل کنید، می توانید بر استرس خود نیز غلبه کنید.

تنها کافی است که بعد از برداشتن برگه آزمون یک نفس عمیق بکشید. سپس به تمامی تلاش های خود اعتماد کنید. اعتماد کردن به دانش خود در این لحظه می تواند به طور فوق العاده ای ذهن شما را آرام کند.

معمولا دانش آموزان در این لحظه دو تصمیم متفاوت خواهند گرفت. برخی از آن ها دوست دارند که تمامی سوالات را یک مرور سریع کنند و برخی دیگر نیز برعکس. تمایل ندارند که سوالات بعدی را ببیند. برای فهمین کدام شیوه کنترل استرس در کنکور بهتر است می توانید به مشاوره تحصیلی مراجعه کنید.

شما پس از مشاوره یاد خواهید گرفت که کدام روش مناسب شما خواهد بود. مسلما چیزی که در نهایت انتخاب خواهید کرد، در جهت کم کردن استرس کنکور است. در هر صورت و تحت هر شرایطی شما باید این موضوع را فراموش نکنید که هیچ سوالی با یک نگاه ساده حل نمی شود.

تنها کافی است که به خود اعتماد کنید و بگذارید زمان آن سوال فرا برسد. با یک دست که دو هندوانه بر نمی دارند.

استرس جا ماندن از سوالات کنکور

یک معضل بزرگی که در حین آزمون سراسری کنکور وجود دارد این است که دانش آموزان فکر می کنند که مطابق زمان پیش نمی روند. این تفکر چه به جا باشد و چه نه، در هر صورت دانش اموز تصور می کند که طبق زمان پیش نخواهد رفت. برای همین همیشه احساس این را دارد که زمان کنکور در حال تمام شدن است. بنابراین یک حس ناخودآگاه عجله در حل سوالات به او اقل می شود.

برای این کار بهترین راه، تمرین زمان بندی در جلسه کنکور است. شما نمی توانید به طور ناگانی همچین موضوع مهمی را در جلسه کنکور به طور آزمون و خطا انجام دهید. برای این کار باید از مدت ها قبل از کنکور، تمرین کنید. بهترین راه برای تمرین زمان بندی کنکور، شرکت در آزمون های مختلف قبل از کنکور است.

با انجام این کار به طور طبیعی یاد خواهید گرفت که چطور به بهترین شکل ممکن از زمان خود استفاده کنید. همچنین فراموش نکنید که به اطرافیان خود به هیچ وجه نگاه نکنید. حرکات آن ها به هیچ وجه نمی تواند در جهت پیشرفت شما باشد.

در واقع با رفتن اطرافیان شما در جلسه، قرار نیست که رقبای شما نیز از کنکور حذف شوند. در حالت دیکر با ماندشان هم نمی توانید تصور کنید که پس رقابت را باخته اید. پس تمام تمرکز خود را بر روی سوالات و زمان بگذارید.

تست روش های مهار استرس در آزمون های آزمایشی

فارغ از این که از چه راه های کنترل استرس در کنکور استفاده می کنید، باید آن را تمرین کنید. برای این تمرین، چه جایی بهتر از آزمون های آزمایشی. در این شرایط شما یک محیط شبیه سازی شده کاملا شبیه کنکور را تجربه خواهید کرد. در نتیجه هر متد و روشی که در ذهن خود دارید را پیاده سازی خواهید کرد.

همچنین در صورتی که چند روش مختلف را در ذهن خود دارید، می توانید با آزمون و خطا، بهترین را بیابید. در صورت انجام صحیح این روش ها قبل از کنکور سراسری می توانید بر این مشکل نیز غلبه کنید.

روش کنترل استرس در کنکور

کنترل کردن استرسی که در کنکور سراسری دارید آنقدر مهم است که همه چیز را تحت تاثیر خود قرار می دهد. بنابراین این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شما می توانید با کنترل احساسات خود در جلسه کنکور، به بهترین نتیجه ممکن دست یابید.

شاید استرس کنکور را با ترسیدن از کنکور مقایسه کنید. اما باید بگوییم که ترس در کنکور به مقدار اندک بد نیست. چون باعث تلاش بیشتر می شود. اما استرس به هیچ وجه و با هیچ اندازه ای مفید نمی باشد. هر چقدر که بیشتر مهارش کنید بهتر خواهد بود.

رویا بافی ممنوع

یکی از نعضلاتی که دانش آموزان دارند این است که بیش از حد رویا بافی میکنند. چیزی که باعث می شود سطح انتظارشان بالاتر برود. همین افزایش سطح انتظار باعث می شود که شما استرس خود را نتوانید کنترل کنید. فشار رویحی روانی ناشی از تحقق رویاهای شما در کنکور آن قدر بالا می رود که دیگر مهار شدنی نیست.

پس استرس را کنار بگذارید و سعی کنید ختی از حضور در آزمون کنکور نیز لذت ببرید. حتما با خود می گویید مگر می شود لذت برد؟ بله کاملا شدنی است. چون کنکور کلید رسیدن شما به رویاهایتان است. پس از آن لذت ببرید.

استرس در کنکور کدام رشته بیشتر است

قبل از هرچیز باید بگوییم که هر شرکت کننده کنکوری، رویاهای خاص خود را خواهد داشت. بنابراین هر کسی استرس خاص خود را نیز خواهد داشت. پس این که کدام زشته در کنکور بیشترین استرس را دارند کاملا بی معنی است.

بیشتر بخوانید: معرفی تخصصی رشته شنوایی شناسی و فرصت های شغلی آن

کسی که عاشق وکالت است درست به اندازه یک داوطلب پزشکی هیجان و نگرانی قبول شدن را خواهد داشت. این رویاها هر کدام دنیای خاصی دارند. پس این موضوع را از ذهن خود پاک کنید. هیچ رشته درسی دارای فشار روحی و روانی بیشتری نیست.

استرس در کنکور ناشی از سطح انتظار بالا است

بسیاری از شرکت کنندگان در کنکور به دلایل مختلفی استرس زیادی را تحمل می کنند. این افراد با داشتن سطح انتظار بالا از نتیجه، خود را در تنگنا قرار خواهند داد. برای همین هنگام شرکت در جلسه کنکور، قادر نخواهند بود آن طور که باید، تست ها را حل کنند.

در اغلب موارد، سطح انتظار را دانش آموز یا والدین آن ها بالا می برند. بنابراین باید با این تفکر به طور جدی مقابله کرد که هر کسی یک توانایی خاصی دارد. نمی شود که تمام شرکت کنندگان از یک سطح درسی و هوشی برخوردار باشند. بنابراین باید متناسب با توانایی های واقعی خود، انتظار کسب نتیجه داشته باشید.

درمان خانگی استرس کنکور

همیشه نیازی به استفاده از روش های سخت درمانی برای رفع یک مشکل نیست. بلکه در خانه و با استفاده از رعایت یک سری نکات می توان تمرین خانگی کنترل استرس در کنکور را انجام داد. برای این کار باید ابتدا در یک محیط ساکت و آرام قرار بگیرید. سپس یکی از آزمون های کنکور سراسری مروبط به سال های گذشته را انتخاب کنید.

زمان خود را در نظر بگیرید و یک نگاه اجمالی به کل سوالات بیاندازید. این لحظه را درست مانند لحظات اول کنکور در نظر بگیرید. چه احساسی دارید؟ آیا می توانید با یک نگاه، روند حل تمام سوالات را پیدا کنید؟ قطعا خیر. بله شما مجبور هستید که سوال به سوال جلو بروید و آن ها را حل کنید.

اطمینان داشته باشید که در نهایت می توانید سوالات را نیز حل کنید. همچنین شما می توانید یک آزمون سطح پایین تر را نیز انتخاب کنید. با این وجود اما بازهم خواهید دید که قادر نخواهید بود که سوالات را به طور یکجا پاسخ دهید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا به آن عادت کنید.

 کنترل استرس کنکور با دمنوش و دارو گیاهی

قطعا برای کاهش اثرات پاسخ طبیعی بدن به هیجانات کنکور می توانید از دمنوش نیز استفاده کنید. بهترین دمنوش برای کاهش استرس کنکور گل گاو زبان است. با این دمنوش شما می توانید آرامش خود را بهتر حفظ کنید و بدنتان واکنش بهتری نسبت به هیجان کنکور داشته باشد.

گل گاو زبان نه تنها برای کنکور، بلکه برای هر نوع استرس دیگری نیز مفید است. به هیچ وجه خواب آور نبوده و شما چند ساعت قبل از کنکور نیز می توانید از آن استفاده کنید. البته داروهای گیاهی دیگری نیز برای کم کردن استرس کنکور وجود دارد. دمنوش های همچون رازک و چای سیاه که همگی آرام بخش هستند.

قرص برای کنترل استرس در کنکور

همچنین برخی از دانش آموزان می پرسند که برای کاهش استرس کنکور چه بخوریم؟ قبل از کنکور دمنوش گل گاو زبان با رعایت مسائل ضد استرس بهترین راه حل می باشد. نیازی به خوردن چیز دیگری نیست.

قرص برای کاهش استرس کنکور

احتمالا برخی از افراد اعتقادی به دمنوش و تاثیرات آن بر مهار استرس ندارن. برای همین سراغ مصرف قرص خواهند رفت. شاید هم واقعا این هیجانات آن قدر زیاد باشد که دیگر با دمنوش نمی شود کاری کرد. بنابراین راه حل بسیاری از شرکت کنندگان مصرف قرص پروپرانولول برای کنترل استرس در کنکور است.

اما باید در مورد عوارض این قرص بدانید که ممکن است شما را خواب آلود کند. توصیه اکید ما به شما عدم استفاده از هیچ گونه قرص برای کنکور است. با این کار شما ریسک خواب آلودگی و یا بروز مشکلات در جلسه کنکور را خواهید داشت. بنابراین مصرف قرص برای کاهش استرس کنکور، یک راهکار مناسب برای این کار نیست.

سعی کنید مواردی را که در این مقاله عنوان کردیم را به طور منظم اجرا کنید. سپس قبل از آزمون دمنوش را مصرف کنید. این روشی بسیار موثرتر از قرص است.

دلشوره صبح کنکور

صبح روز کنکور، درست زمانی که برای اولین بار چشم های خود را باز می کنید بسیار مهم است. در این لحظه شما می توانید تا حد زیادی مقدار استرس خود را کاهش دهید. اگردر این لحظات بتوانید هیجانات خود را کنترل کنید، به احتمال زیاد تا حل آخرین سوال کنکور نیز به خوبی پیش خواهید رفت.

در صورت داشتن دلشوره شدید قبل از کنکور باید تمامی نکاتی که ذکر کردیم را انجام دهید. همان نکاتی که بسیاری از آن ها بر اثر تمرین زیاد به دست می آید. بنابراین اگر روش های کاهش دلشوره کنکور را از قبل به خوبی اجرا کنید، موفق می شوید. اما به هرحال این طبیعی است که دقیقا در روز کنکور استرس بیشتری تحمل کنید.

نگران نباشید، طبیعتا هر شرکت کننده ای این فشار را تحمل خواهد کرد. این چیزی نیست که فقط منحصر به شما یا شخص خاص دیگری باشد. شما تنها در یک صورت دلشوره نخواهید داشت. این که هیچ سرمایه گذاری درسی در این زمینه نکرده باشید.

دعا برای رفع استرس کنکور

قبل از هر چیز باید بگوییم که دعا کردن بد نیست. اما شما باید سعی کنید این استرس را به طور ریشه ای و با تمرین زیاد رفع کنید. دعا کردن قبل از کنکور اصلا بد نیست. اما این موضوعی نیست که تنها به دعا واگذار کنید. اما در هر صورت راز و نیاز با خدا می تواند آرامش بسیار خوبی را به انسان بدهد.

بهترین دعا قبل از کنکور راز و نیاز مستقیم با خدا است. خدایا من مدت هاست که برای این آزمون تلاش کردم. نه نتیجه بالاتر و نه پایین تر از آنچه که شایسته آن هستم را نمی خواهم. لطفا به من کمک کن تا نتیجه زحماتم را کسب کنم.

نتیجه گیری

اگر ذاتا یک انسان استرسی هستید پیشنهاد ما مراجعه به مشاوران متخصص در این حوزه است. شما با چند جلسه درمانی یاد می گیرید که چطور هیجانات آنی خود را مهار کنید. در نتیجه نحوه کنترل استرس در کنکور را نیز به خوبی یاد می گیرید. فشار روحی و روانی ناشی از این آزمون کاملا طبیعی است. اما نباید از یک حدی بیشتر شود.

تمامی روش های که در اینجا گفتیم، هر کدام متناسب با روحیات خاصی هستند. پس هر کدام از آن ها را که فکر می کنید برای شما اثربخش تر است را اجرا کنید. امیدواریم که موفق شوید.