انسان ها همیشه به دنبال یک مکان خلوت برای انجام دادن بعضی کارها هستند که نیاز به تمرکز بالایی دارد. یکی از این کارها درس خواندن است که بسیاری از دانش آموزان به دلیل فراهم نبودم شرایط منزل خود، نمی توانند با کیفیت بالایی مطالعه کنند. همین موضوع باعث می شود که همیشه نیاز به یک مکان خلوت مناسب درس خواندن حس شود. این مکان به اصطلاح پانسیون مطالعاتی نام دارد. ما در این بخش می خواهیم بررسی کنیم که پانسیون بهتر است یا خانه.

شماره مشاوره کنکور

پانسیون بهتر است یا خانه

پانسیون، مکانی که در آن سطح تمرکز کاملا متفاوت بوده و شما نوع درس خواندن را می توانید به شکل بسیار خوبی ارتقاء دهید. در یک پانسیون شما می توانید به کلی روند درس خواندن خود را مطابق با فضای واقعی کنکور تنظیم کنید. فضایی کاملا ساکت که درای چندین میز و صندلی برای درس خواندن است. در نقطه مقابل اما خانه وجود دارد که می تواند راحتی و رفاه بیشتری داشته باشد.

پانسیون به چه مکانی گفته می شود؟

به طور کلی واژه پانسیون برای مکان هایی به کار گرفته می شود که شباهت زیادی به اتاق یک مسافرخانه یا هتل دارد. با این تفاوت که از پانسیون معمولا برای موضوعات کاری استفاده خواهد شد‌. بنابراین پانسیون را نمی توان منحصر به بحث مطالعه و یا درس خواندن دانست. در یک پانسیون استاندارد باید دانشجوها مطابق فواصل مشخصی در کنار هم بر روی میز مطالعه کنند. پانسیون در واقع می تواند تا زمانی که در حال درس خواندن هستید منزل دانشجو باشد. جایی که شما باید در آن احساس راحتی کامل داشته باشید‌.

قالبا یک مکانی مانند پانسیون این قابلیت را دارد که بتوان در آن هر گونه امکانات رفاهی را به کار برد. لوازمی همچون یخچال، کامپیوتر، میز ناهار خوری یا هر وسیله دیگر این چنینی از این امکانات هستند. تمامی این لوازم را می توان با توجه به ظرفیت های یک پانسیون در نظر داشت. هر چند که یک پانسیون مطالعاتی باید برخی از لوازم را به صورت حتمی داشته باشد. اما همین وسایل به ظاهر ساده را نمی توان در بسیاری از پانسیون ها پیدا کرد. برای همین پیدا کردن بهترین پانسیون مطالعاتی خیلی راحت نیست.

بهترین مکان برای درس خواندن

طبیعتا کنکور و درس خواندن ربطی به شهر و محل خاصی ندارد‌. برای همین چالش پانسیون بهتر است یا خانه را احتمالا بسیاری از دانش آموزان تجربه می کنند. اگر شما هم دنبال یک پانسیون مناسب هستید، باید در شهر و محل زندگی خود سری به تمامی چند پانسیون بزنید. درست مانند پیدا کردن یک خانه، باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید. زمانی که پانسیون کاملا مطابق با اصول مورد نظر شما بود همان جا پس بهترین پانسیون است.

در حالت کلی بهترین مکان درس خواند برای کنکور مکانی است که ما در آن جا راحت باشید. احاساس راحتی در حین مطالعه اهمیت زیادی دارد. برای همین سعی کنید یک بار این موضوع را پیگیری کنید. در این صورت تا پایان سال راحت هستید.

ویژگی های لازم برای انتخاب محل مطالعه 

اگر مطالعه در خانه را می پسندید، چیزی برای انتخاب کردن وجود ندارد. اما اگر شما پانسیون را انتخاب می کنید، پس باید مناسب ترین مکان را هم انتخاب کنید. شاید لفظ مناسب ترین، واژه بهتری باشد. از آن نظر که هر کسی نظر و سلیقه ای دارد. به این دلیل که انتخاب یک پانسیون تا حدی مربوط به روحیات خود شما نیز دارد. از آن نظر که شما می خواهید حداقل چندین ماه را در آن فضا مطالعه کنید.

بنابراین کوچکترین جزییات و یا تفاوت های ظاهری در آن محل نیز می تواند بر روند مطالعاتی شما اثرگذار باشد. اما اگر حرف از پارامترهای اصلی و موثر که بزنیم باید بگوییم که این عوامل در انتخاب کردن پانسیون یا خانه نقش مهمی دارند. 

مجهز بودن به میز و صندلی های با کیفیت

شاید همین ویژگی به ظهر ساده از نظر شما چندان اهمیت خاصی نداشته باشد. اما حقیقت این است که مجهز بودن یک پانسیون به صندلی هایی که با کیفت بالایی ساخته شده باشند بسیار مهم است. صندلی هایی که با تکان خوردن آن ها سر و صدایی ایجاد نشود. راحت بودن شما در نشستن بر روی صندلی برای حفظ تمامی تمرکز شما بر روی درس، بسیار مهم می باشد‌. پس سعی کنید به این موضوع اهمیت دهید!

اتاق با فضای بزرگ و داشتن فاصله مناسب

این که شما بر روی میز و صندلی راحت باشید موضوع بسیار مهمی می باشد. اما نه صرفا راحت بودن در آن میز، بلکه حفظ فاصله مناسب با دیگر. میزها نیز در انتخاب یک پانسیون موثر است. داشتن یک محدوده مناسب برای شما یقینا حس راحت بودن بیشتری را به شما خواهد داد. پس اگر حس می کنید پانسیون شما دارای این چنین فضایی نیست سعی کنید آن را تغییر دهید. روند مطالعه برای کنکور حداقل یک سال طول خواهد کشید، پس اذیت شدن شما در هنگام درس خواندن می تواند تاثیر بدی در کسب نتیجه دلخواه بگذارد.

فضای جذاب با رنگ و لعاب زیبا

این که شما یک پانسیون را برای درس خواندن انتخاب می کنید، طبیعتا یک تصمیم مربوط به روحیات درس خواندن شما است‌. بنابراین همین روحیات، می تواند در اثر بودن در یک فضای با بافت کهنه و نامناسب، حس بدی را به ذهن شما القا کند. نه تنها موضوع درس خواندن، بلکه زمانی که شما پا به یک اتاق خواهید گذاشت اثرات آن فضا می تواند کل روحیاتتان را تغییر دهد. پس به طور کلی هر کدام از فاکتورهایی که ذکر شد اگر ذهن شما را مختل می کند، باید آن را در نظر بگیرید. البته لازم به ذکر است که این موارد برای برخی از افراد از اهمیت چندانی برخوردار نمی باشد. بنابراین اگر این پارامترها تاثیری در روحیات شما ندارند می توانید از آن ها صرف نظر کنید.

انتخاب بین پانسیون و خانه

تصمیم بین پانسیون مطالعاتی و خانه به ویژگی‌ ها و نیازهای شخصی شما بستگی دارد. اگر به فضای آموزشی و اجتماعی نیاز دارید، پانسیون مطالعاتی مناسب است. اگر راحتی و استقلال کارها برای شما مهم تر است، خانه ممکن است گزینه بهتری باشد. به طور کلی شما باید بین چند تا ویژگی مجزا یکی را انتخاب کنید. یعنی نمی توان همزمان هر دو فاکتور لازم را در اختیار داشته باشید.

اگر انتخاب شما منزل است پس می توانید از استقلال در کارها بهره ببرید. یعنی عملا هر کاری که می خواهید یا هر استایل درس خواندن و غیره را انجام می دهید. همچنین از لحاظ خوراکی و نوشیدنی نیز خوراکی های بیشتری دم دست شما خواهند بود. در سمت مقابل اگر این فاکتورهایی که ذکر شد چندان اهمیتی برای شما ندارند، پس فاکتورهای دیگری را می توانید به دست آورید.

ویژگی های پانسیون مطالعاتی خوب

ویژگی های پانسیون یعنی داشتن یک فضای آرام و ساکت به همراه بودن در یک عالم مجزا از خانه و نداشتن حواس پرتی های روزمره. چیزی که باعث می شود بفهمید مطالعه در پانسیون بهتر است یا در خانه. برای همین این موضوع کاملا به شما بستگی دارد که به چه زاویه دیدی به موضوع نگاه کنید.

از ویژگی های پانسیون مطالعاتی، گرفتن نتیجه بهتر در مطالعه است. به نحوی که شما می توانید دروس را با سطح بالاتر و بهتر یاد بگیرید‌. برای همین پیشنهاد ما استفاده از پانسیون است. این یعنی شما نباید نتیجه کنکور خود را فدای راحتی مطلق خود کنید. البته موضوع فدا نکردن به معنی این نیست که شما سختی بکشید. بلکه به این معنی است که زمانی که شما در پانسیون درس می خوانید نتیجه کاملا متفاوت خواهید گرفت.

سبک درس خواندن در پانسیون و کتابخانه

همیشه سبک هایی که برای درس خواندن وجود داشتند، کاملا باهم متفاوت هستند. این سبک ها هر کدام مناسب برای روحیاتی خاص با روش های زندگی روزمره خاص هستند. این که روش درس خواندن پانسیون بهتر است یا خانه یک موضوع تقریبا شخصی است. اما از نظر مکان درس خواندن و یا سبک فیزیکی درس خواندن شما می توانید سبک ها را به دو دسته متفاوت تقسیم کنید. پانسیون یا سالن مطالعه و خانه. این دو مکان مختلف می تواند خیلی از چیزها را تحت تاثیر قرار دهد. سبک درس خواندن در پانسیون به نحوی است که شما تمرکز بالایی را تجربه می کنید.

مطالعه در پانسیون بهتر است یا خانه

اگر تا به حال در کتابخانه مطالعه نکرده اید یا حتی تصاویر درس خواندن در کتابخانه را هم ندیدید، باید بگوییم اشتباه می کنید. هنگامی که در منزل هستید با هر رفت و آمدی، صوای تلویزیون بالا و یا صحبت های بلند دیگران حواس شما را پرت خواهد کرد. همین موضوع در حل سوالات پشت سر هم مشکل ساز می شود. اما با مطالعه در کتابخانه می توانید به راحتی این چالش ها را کنار بگذارید. در این حالت اگر در منزل باشید هیچ چیزی نمی تواند شما را از بحث اصلی خارج کند. این پیوستگی در یادگیری کاملا موثرتر می باشد.

اینجاست که روش مطالعه در پانسیون مطالعاتی را می توانید از سبک مطالعه در منزل جدا بدانید. در نتیجه شما قبل از هر چیز چون سبک و سیاق خود را می شناسید به خوبی می توانید انتخاب کنید که در پانسیون مطالعه داشته باسید و یا منزل. 

مزایای مطالعه در پانسیون

یکی از بهترین روش های درس خواندن برای کنکور، پانسیون مطالعاتی است. در این مکان شما می توانید به خوبی هر چه تمام تر بازدهی خود را افزایش دهید. اما فواید و مزایای درس خواندن در پانسیون مطالعاتی چیست؟ چرا باید پانسیون را انتخاب کنیم. خب همان طور که به فواید و مزایای درس خواندن در پانسیون مطالعاتی اشاره کردیم، بخشی از آن ها کلی می باشد. به این صورت که نمی توان منحصر به پانسیون خاصی دانست. در ادامه خواهیم دانست که روش درس خواندن در پانسیون بهتر است یا در خانه.

بهره گیری هرچه بهتر از زمان با پانسیون

زمان، مهم ترین چیزی که یک دانش آموز قدر آن را به خوبی می داند. این زمان است که همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر زمان را از دست بدهید خیلی از چیزها را نیز از دست می دهید. پس برای این که از زمان بیشترین نفع را ببرید، باید یک برنامه ریزی کامل داشته باشید. می توانید از مشاوره تحصیلی استفاده کنید یا خود یک برنامه بچینید. در هر صورت نیاز به یک برنامه ریزی خوب خواهید داشت. اما این برنامه ریزی را کجا می توان اجرا کرد؟ در یک سالن مطالعاتی تمام عیار که همه فاکتورهای ایده آل را دارد.

زمانی که شما در یک سالن مطالعه حضور دارید، طبیعتا هیچ چیزی نمی تواند مانع درس خواندن شما شود. چیزی جز درس، کتاب و یا جزوه نخواهد بود. برای همین درگیر موضوعاتی که در خانه خواهد افتاد نمی شوید. در این صورت زمان شما به هیچ وجه از دست نمی رود. زمان که از دست نرود یعنی مطالعه بیشتر و بیشتر. پس قدر زمان را بدانید و برای آن ارزش قائل شوید.

نبود حواس پرتی و کیفیت مطالعه بیشتر

یکی از مزایای درس خواندن در سالن مطالعه این است که دچار حواس پرتی نمی شوید. همین نبود حواس پرتی باعث می شود کیفیت درس خواندن نیز افزایش پیدا کند. در نتیجه این اتفاق چیزی که اتفاق می افتد تمرکز بیشتر بر روی مباحث مختلف درسی است. جال تصور کنید که در منزل حضور دارید. در این صورت هر اتفاق کوچکی نیز می تواند ذهن و حواس شما را پرت کند. نه تنها یک یا چند دقیقه از زمان شما هدر می رود بلکه ذهن شما نیز ممکن است مختل شود.

کنکور یک فضای رقابتی ایجاد می کند که با کمترین اشتباه در روش مطالعه مسیر خود را به خطر می اندازید. درست مانند مسابقات ماشین بدون نقشه اما یک مسیر مشخص که باید مسیر را پیدا کنید. در این رالی بدون نقشه اگر شما از مسیر خود خارج شوید، ضررهای زیادی را متحمل خواهید شد. درست مانند نداشتن یا داشتن یک اردوی مطالعاتی نوروز برای ایام عید که شما را از مسیر خارج نکند.

رقابت در کنار رقبا

شاید اگر مزیت یا عیب بودن این مورد را شما خود، مشخص کنید بهتر باشد. ما می گوییم شما تعیین کنید، چون هم می تواند یک مزیت و هم عیب محسوب می شود. این کاملا بستگی به شما خواهد داشت که چطور از این موضوع برداشت کنید. دیدن کسانی که در کنار و پا به پای شما درس می خوانند، برای هر کسی متفاوت است. این احتمال وجود دارد که فرد با دیدن کسانی که در پانسیون یا سالن مطالعه هستند مضطرب شود. هرچند این احتمال بسیار کم است اما به هر حال یک احتمال است‌.

زاویه دید خود را اگر برای این موضوع تغییر دهیم، به نفع پانسیون مطالعاتی خواهد شد. به این صورت که زمانی که شما در کنار هم فکران خود مطالعه می کنید، حس بهتری خواهید داشت. پس در این میان هیچ اجبار و لزومی وجود ندارد. شما هر طوری که بخواهید می توانید از موضوع برداشت کنید. این کاملا بستگی به دیدگاه شما دارد. اما از زاویه دید تجربه به موضوع نگاه کنیم، می فهمیم که اغلب دانش آموزان حساسیتی به این موضوع ندارند‌. یعنی بعد از گذشت نهایتا یک یا دو روز، اصلا به هم کلاسی ها اهمیت نخواهند داد. بنابراین نگرانی بابت این موضوع نداشته باشید.

نفرات برتر کنکور در پانسیون درس می خوانند یا خانه

این که نفرات برتر کنکور دقیقا در پانسیون مطالعه می کنند یا خانه، سوال بسیار مهمی است. برترین نفرات کنکور هم در خانه و هم در پانسیون درس می خوانند. شما نمی توانید تمام افراد را در یک دسته بندی قرار دهید. هر شرکت کننده ای طبیعتا راه و روش خاص خود را دارد. این روش ها، بعد از آزمون و خطاهای زیادی به دست می آید. احتمالا در بسیاری از موارد روش مطالعه افراد برتر اصلا هیچ شباهتی به هم ندارند. برای همین نباید کورکورانه از یک روش خاصی استفاده کنیم.

این که ما روش و الگوی یک فرد دیگر را بدون در نظر گرفتن شرایط خود استفاده کنیم، خوب نیست. حتی اگر آن شخص جزو نفرات اول باشد. چیزی که در این میان اهمیت دارد این است که بهترین روش ممکن را بعد از آنالیز شرایط خود اجرا کنید. به یاد داشته باشید که نه تنها محل درس خواندن دیگران بلکه هیچ موردی برای شما اهمیت ندارد. گاهی اوقات مسئله، الگو گرفتن از رقبای کنکوری نیست، تقلید کورکورانه خواهد بود.

معایب مطالعه در پانسیون

یکی از معایب مطالعه در پانسیون مطالعاتی این است که مسافت آن شاید دور باشد. در صورتی که مسافت پانسیون تا محل زندگی شما زیاد باشد، زمان زیادی صرف خواهد شد. برای همین ترجیحا باید پانسیونی را انتخاب کنید که نزدیک باشد. یکی از ویژگی های پانسیون مطالعاتی کنکور کرمانشاه (حقیقت) این است که در مرکز شهر قرار دارد. درست در نقطه مرکزی شهر، به نحوی که تقریبا از تمامی مناطق شهر قابلیت مراجعه را دارند. برای همین زمان چندانی در مسیر صرف نخواهد شد.

معایب مطالعه در پانسیون

چالش دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که فضای سالن با روحیات شما سازگاری داشته باشد. به شکلی که بتوان ساعات زیادی را برای مطالعه در آنجا سپری کرد. در واقع یک پانسیون جایگزینی برای منزل شما محسوب می شود. در نتیجه اگر شما با آن فضا سازگاری نداشته باشید، نمی توانید به خوبی نتیجه بگیرید. این چالش یک مسئله سلیقه ای و نسبی است. پس نمی توان معیاری را برای آن در نظر گرفت.

وسایل مورد نیاز برای درس خواندن در کتابخانه

برای درس خواندن در جایی غیر از خانه، نیاز به یک سری لوازم خواهید داشت. وسایل مورد نیاز برای درس خواندن در کتابخانه و پانسیون شامل موارد زیر است.

  • خودکار و یا مداد
  • برگه های باطله به تعداد کافی
  • یک چک نویس یا برگه تست
  • لیوان و ظرف غذا
  • ترجیحا داشتن یک هدفون برای صوت های درسی
  • آب و خوراکی به مقدار نیاز

البته لوازم دیگری نیز وجود دارند، اما این ها به نظر کاملا لازم هستند. با داشتن این لوازم درسی برای کتابخانه و پانسیون، می توانید به شکل بهتری مطالعه کنید. اگر در لیست بالا احساس می کنید که یکی از لوازم جا مانده، حتما آن را با خود ببرید.

تفاوت درس خواندن در پانسیون و کتابخانه های عمومی

این بحث، تنها مربوط به سبک مطالعه برای کنکور نمی شود. بلکه مکان و فضای مطالعه را بررسی خواهیم کرد. در این حالت میزان اثر بخشی و راحتی هرچه بیشتر شرکت کننده کنکور مطرح می باشد. دانش آموزان زیادی هستند که برای آنها نحوه مطالعه، شامل سبک نشستن و دراز کشیدن یا حتی نوع پوشش نیز اهمیت دارد. اگر این استایل مطالعه به نحوی شکسته شود، تمرکز زیادی را از دست خواهند داد. بنابراین یک دودلی در پانسیون بهتر است یا منزل و یا کتابخانه به سراغشان خواهد آمد.

اما از طرفی دیگر در کتابخانه های عمومی، شما نمی توانید هر پوششی داشته باشید. حتی در صورت اختصاص یک زمان خاص به بانوان یا آقایان. این تنها یک بخش از تفاوت ها بود. زمان مراجعه و ترک کتابخانه ها محدودتر از پانسیون می باشد. اما در یک پانسیون مطالعاتی، امکان حضور بیشتر فراهم است‌. همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال و یا بحث های تخصصی کنکور، شما می توانید از دیگر افراد سوالات خود را بپرسید. مطمئنا یکی از دوستانتان به شما کمک خواهد کرد.

نتیجه گیری

ما حالا می توانیم بگوییم که تست زدن در پانسیون بهتر است یا خانه و کتابخانه. در پانسیون شما امکانات تخصصی کنکور و نیز رفاه و راحتی بیشتری دارید. استفاده از مشاوره تحصیلی و نیز پرسش پاسخ با مشاور می تواند کمک زیادی به شما کند. همچنین مشورت کردن با دوستان خود در این مکان، باعث می شود که شما تمامی مباحث را بهتر یاد بگیرید.

برای همین پیشنهاد ما به شرکت کنندگان کنکوری، پانسیون مطالعاتی است. جایی که هم تمرکز و هم کیفیت مطالعه بسیار بیشتر از هر مکان دیگری است. مشاوره کنکور حقیقت کرمانشاه در کنار شماست تا بهترین مسیر ممکن به کنکور را برای شما پیاده سازی کند